sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Uintitekniikkakurssilla

Luin vuodenvaihteen jälkeen Rapakunnossa-blogista Porin Uimahallilla järjestettävästä uintitekniikkakurssista ja kiinnostukseni kohosi heti. Olen aina ollut mielestäni ihan hyvä uimari, mutta tekniikoita olisi syytä kerrata, jotta saisin treenistä enemmän irti. Unohdin asian kuitenkin muutamaksi kuukaudeksi, jonka jälkeen aloin tosissani googlailemaan, että miten tuollaiselle kurssille olisi mahdollista osallistua.

Netistä löysin helposti tarvittavat tiedot. Kursseja järjestettäisiin noin kerran kuussa, yhden peruskurssin kesto on 2 x 2h ja toukokuussa järjestetään jatkokurssi, joka on yhden kaksituntisen mittainen. Kurssin hinta yllätti positiivisesti, peruskurssi 15 euroa ja jatkokurssi 7,5 euroa. Ei paha! Laitoin sitten sähköpostia menemään ja varasin itselleni paikan toukokuun perus -ja jatkokurssille.

Multa jäi sairastelun takia eka osa peruskurssista väliin, mutta ohjaaja toivotti mut lämpimästi tervetulleeksi kakkososaan kuitenkin.

Ilman näitä kavereita hommasta ei olisi tullut mitään. 

Jännitti vähän mennä paikalle, koska kaikki muut olivat jo olleet sillä ekalla kerralla ja tutustuneet ohjaajaan, toisiinsa ja harjoitelleetkin. En kuitenkaan antanut sen häiritä, vaan kahviossa kokoontumisen jälkeen vaihdettiin nopeasti uikkarit päälle ja pulahdettiin altaaseen. Aluksi valittiin itselle sopivat räpylät. Suosittelen lämpimästi valitsemaan reilusti normikokoa isommat, mulla ainakin puristi ihan törkeesti normikoko ja vaihdoin johonkin 43:siin. Onneksi mulle on sekä krooli että selkä lajeina tuttuja, joten pääsin hyvin mukaan harjoituksiin, vaikka eka kerta jäikin välistä. Aluksi lämmiteltiin lautojen avulla kiertämällä 25 metrin allasta potkien samalla vimmatisti kroolipotkua, sitten kerrattiin tekniikkaa. Sain palautetta "kauniista kroolista" ja olin ihmeissäni, että miten se kulkikaan niin hyvin. 

Päivän pääaihe oli kuitenkin rintauinti, joka olikin mulle se haastavin. Olen aina uinut "rintaa" kuten sammakkoa, mutta sukeltamalla vedoissa pinnan alle.. eli ihan päin persettä. Lisäksi potku on ollut täysin pielessä; se olikin päälimmäinen syyni hakeutua tuolle kurssille, kun sain väärällä potkulla aiemmin selkäni kipeäksi. Tekniikkaa treenattiin erilaisten apuvälineiden avulla ja lopputulema oli se, että toinen ohjaajista antoi mulle erityismaininnan kaikkien kuullen! Olin huippuylpeä itsestäni, kerrankin olin liikunnan saralla onnistunut oikein kehujen arvoisesti! :D Samainen ohjaaja kehotti mua myöhemmin liittymään Masters-uimareihin. Sanomattakin selvää, että huippufiilis jäi!

Tällaiset saatiin vielä kotiinviemisiksi.


Kurssilla oli tosi kivaa ja odotan jo kovasti huomista jatkokurssia! Siellä kerrataan taas nuo tekniikat, opetellaan volttikäännös ja ehkä vähän kisaillaankin. :) 

Maauimala aukeaa parin viikon päästä ja aion hommata rannekkeen sinnekkin. Saa yhdistettyä kunnolla auringonoton ja liikunnan. Tästä tulee mieletön kesä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti